GJØR MEG KLAR: – Jeg hadde rett og slett ikke vært klar for oppgavene som venter meg, dersom jeg ikke hadde fått være her i dette trainee-programmet og se og lære hvordan ting faktisk fungerer i hverdagen, sier Magnus Dyrøy.

– Det er trainee-programmet som gjør meg klar til å bli trafikklærer

– Gjennom trainee-programmet til Positiv Trafikkskole får jeg være med å se og lære hvordan ting faktisk fungerer i hverdagen. Uten dette hadde jeg ikke følt meg klar for å starte i jobben, sier trafikklærer-student Magnus Dyrøy.

Magnus Dyrøy søkte en ny retning i livet. En januardag for halvannet år siden ringte han til Positiv Trafikkskole. Det er han glad for i dag.

– At jeg kom i kontakt med Positiv Trafikkskole er egentlig litt tilfeldig. Jeg ville starte på nytt og kikket på ulike studiemuligheter. Så dukket trafikklærer opp som en mulighet, og jeg oppdaget at Positiv Trafikkskole hadde hatt et samarbeid med OsloMet. Jeg ringte daglig leder Ove Sagen-Hafstad, og spurte om de fremdeles hadde et slikt samarbeid. Det hadde de ikke lenger, da OsloMet nå kun tilbyr løsningen på Østlandet, men Ove og jeg fikk en god tone, og jeg ble invitert hit til Positiv Trafikkskole på Wergeland allerede neste dag, forteller Dyrøy.

– Dette var i januar i 2023, syv måneder før jeg hadde kommet inn på studiene på Nord Universitet – på det tidspunktet hadde jeg ikke en gang tatt beslutningen om å søke, sier han og smiler.

Ble en ekstra motivasjon

Dyrøy har vært innom ulike yrker, og han var både  rørlegger- og blikkenslagerlærling. 29-åringen har også jobbet i butikk.

– Jeg var lenge usikker på hva jeg ville bli. For et par år siden kjente jeg på at jeg ville bli lærer,  men jeg var usikker på hva slags lærer. Jeg har prøvd meg som assistent-lærer på barneskole, sier Dyrøy.

Ettersom han aller helst ville bli i Bergen, håpet han å kunne ta studiet på skolen i Oslo på nett. Men da han ble invitert ned på en kaffe hos Positiv Trafikkskole, og i tiden som fulgte følte seg inkludert i miljøet på Wergeland, endret alt seg.

Dyrøy forklarer:

– Jeg ble altså invitert ned hit på Positiv Trafikkskole, jeg fikk snakke med daglig leder, møtt kjørelærerne, jeg fikk være med på mange kjøretimer og fikk være flue på veggen både i trafikken og på kurs i klasserommet. Det har vært veldig verdifullt. Jeg ble tatt inn i varmen og følte meg inkludert.

– På den måten fikk jeg også en ekstra motivasjon før jeg startet på studiene. Jeg visste at hit skulle jeg tilbake og jobbe, og da tenkte jeg også at det var verdt å ta to år på trafikklærer-studiet på Nord Universitetet i Stjørdal – nå hadde jeg endelig funnet ut hva jeg skulle bli, og måtte bare sørge for å få papirene i orden, sier han.

– Hadde ikke vært klar

Han er ikke i tvil om hvor han skal jobbe når det siste året på universitetet er unnagjort.

– Kontrakten med Positiv Trafikkskole er skrevet. Den trer ikke i kraft før 2025. Men med forbehold om at jeg består.

I juni neste år er han ferdig med studiene. Da går han etter planen direkte ut i jobb.

– Det er også noe Ove Sagen-Hafstad er opptatt av. At vi skal treffe bakken løpende. Komme kjapt i gang. Så alt ligger til rette, og jeg gleder meg, sier Dyrøy.

Han legger til:

– På Nord Universitetet er det ikke tilstrekkelig, slik jeg ser det, verken med det teoretiske eller praktiske. Jeg hadde rett og slett ikke vært klar for oppgavene som venter meg, dersom jeg ikke hadde fått være her i dette trainee-programmet og se og lære hvordan ting faktisk fungerer i hverdagen.

– Jeg er glad for at jeg tok den telefonen i begynnelsen av januar 2023. Nå føler jeg meg trygg på at jeg har funnet det rette yrket for meg. Det tok noen år, men det var det verd, sier Magnus Dyrøy.

TRYGGHET: – Hvis jeg ikke hadde vært med på trainee-programmet hadde jeg ikke følt meg like klar. Jeg kjente på en trygghet da jeg startet i jobben som trafikklærer, sier Ihne Kathrin Blaha.

Kjenner på en trygghet

Ihne Kathrin Blaha begynte på trainee-programmet til Positiv Trafikkskole etter ca et halvt år på studiet, og er nå fast ansatt som trafikklærer etter fullført studie. Hun er ikke i tvil om at det har vært en fordel for henne å være trainee.

– Du får en innsikt som kanskje ikke alle får. Du får sett hvordan en vanlig hverdag er, og du får et innblikk i hva det faktisk vil si å være trafikklærer. På studiet er det for det meste teori, og så lærer man om hvordan man bør gjøre jobben, men gjennom trainee-programmet får du sett det i praksis. Det har vært nyttig og lærerikt, sier Blaha.

Hun er er helt enig med Magnus Dyrøy når det gjelder tryggheten man kjenner på.

– Hvis jeg ikke hadde vært med på trainee-programmet hadde jeg ikke følt meg like klar. Jeg kjente på en trygghet da jeg startet i jobben, som jeg ikke er sikker på at andre føler på samme måte, sier Blaha.

Må levere fra dag én

Etter 22 år i bransjen har daglig leder i Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad, god kjennskap til hvilke utfordringer de ferske trafikklærere kjenner på.

– Jeg opplever at en del nyutdannede trafikklærere er usikre, kanskje spesielt knyttet til det å holde kurs for elever. Det er ikke så rart, for det er mye du skal kunne og mye du skal lære videre til elevene. Nå er det over ti år siden vi hadde vår første trainee, og de trafikklærerne som tar dette programmet hos oss, blir selvstendige, selvgående, strukturerte og dyktige lærere, sier Sagen-Hafstad.

Og legger til:

– Når vi tar 890 kroner for en kjøretime må kunden kunne forvente at vi leverer et produkt som kan forvare den prisen, og jeg må være trygg på at våre kjørelærere leverer fra dag én. Og det er jeg.