- Den obligatoriske opplæringen består av 5 kjøretimer med henger, og 2 timer med lastsikringskurs. Dersom man har mulighet og har endel erfaring, kan man ta all opplæring på en dag, forklarer faglig leder Ove Sagen-Hafstad.
For å være sikker på at du ikke kjører ulovlig, må du sette deg inn i regelverket. Hvor mye bilen har lov til å trekke står i vognkortet. Blir du stoppet for å ha for tung last eller et førerkort som ikke dekker hengeren vil du få en saftig bot, og får heller ikke kjøre videre med lasten.
- Er man usikker oppfordrer vi til å sjekke hva du har lov til å trekke ved å gå inn på tilhengerkalkulatoren på Statens vegvesen sin hjemmeside, forteller Sagen-Hafstad.
Selv erfarne sjåfører lærer mye av kurset
En som akkurat har gjennomført hengeropplæringen og tatt førerkort på klasse BE er Eilev Lægreid (43).
- Jeg har både en varehenger og en båthenger hjemme, og kjører generelt mye med tilhenger. Da dukker ofte spørsmålet opp om jeg kjører lovlig. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle ta hengerlappen, men så har det blitt utsatt. Nå når jeg kjøpte ny bil og visste den var for tung for de tilhengerne jeg har var det på tide å få tatt sertifikatet på det, forteller Lægreid.
Man gjør seg gjerne noen uvaner i trafikken gjennom årene, og da er det veldig greit med en repetisjon.
Lægreid har kjørt mye bil gjennom årene, fra å kjøre transport i militæret til lettlastebil og minibuss. Selv med mye erfaring opplevde han opplæringen som veldig lærerik.
- Selv om jeg har kjørt mye med henger, og hatt sertifikatet i 26 år, så var det veldig greit med en oppfriskning. Man gjør seg gjerne noen uvaner i trafikken gjennom årene, og da er det veldig greit med en repetisjon. Det hadde jeg veldig godt utbytte av, spesielt det å sikre last på riktig måte, sier Lægreid.
Hele sertifikatet på henger kan tas på to dager, inkludert førerprøven
Er man fleksibel, og har litt erfaring klarer man seg med totalt to dager. Dersom en ikke har kjørt noe særlig før vil det ofte være behov for ekstra kjøretimer, hovedsakelig for å øve på rygging, da det er dette folk flest opplever som mest utfordrende. Førerprøven kan avlegges tidligst tre dager etter man har gjennomført all obligatorisk opplæring.
Det var veldig effektivt, og vi tok det obligatoriske på to dager.
- I utgangspunktet tenkte jeg det skulle ta en måned, men det gikk veldig fort når vi først begynte. Det var veldig effektivt, og vi tok det obligatoriske på to dager. Det ble totalt tre dager med førerprøven. Fra vi begynte til jeg kjørte opp tok det bare to uker på grunn av litt ventetid angående oppkjøringen, sier Lægreid.
Få nyttige tips og frisk opp gammel kunnskap
Ifølge Sagen-Hafstad får de som deltar på opplæringen en positiv opplevelse. Uansett hvor erfaren en er får en gode tips og viktig erfaring en kan ta med seg videre, noe Lægreid er helt enig i.
- Sertifikatet kom i posten i dag! Jeg er veldig fornøyd, og anbefaler alle som vurderer å ta hengerlappen å gjøre det! Selv om man har kjørt mye fra før endrer trafikkbilde seg, det har blitt mer trafikk, og hengerne var ofte mye mindre før enn de er nå. Alle som har tilhenger bør ta kurset enten det er B96 eller BE. Du får mye tips på veien som er verdt å ta med videre, og ting du ikke holder på med hver dag glemmer du. Jeg tør påstå det er den beste innvesteringen en gjør, forteller Lægreid.
Er det vanskelig å ta hengerlappen?
- Nei, det er ikke vanskelig, men det kreves at en øver litt, spesielt på rygging. Jeg hadde lite erfaring da jeg selv tok sertifikat på henger, men jeg hadde mye erfaring med å kjøre bil, planlegge kjøringen og forstå hvordan en kjører med tilhenger. Da klarte jeg meg med litt egentrening, og det obligatoriske. Føler man seg trygg bak rattet og har kjørt en del er ryggingen det mest utfordrende. Hos oss er det svært lav strykprosent på klasse BE.
- Vi er flinke til å oppmuntre de som har behov for litt mer kjøring slik at de blir trygge, enten med oss eller privat, avslutter Sagen-Hafstad
Bestill ditt henger førerkort her: https://www.positiv-trafikkskole.no/kurs-og-pakker/foererkort-for-tilhenger/