Fraværsreglene på skolene er slik de var før pandemien, og Positiv Trafikkskole har i mange år jobbet målrettet for å legge til rette for kjøring uten fravær.
– Først har vi en samtale der jeg trenger å få vite hvilken skole eleven går på, når skoledagen starter og slutter, og eventuelle aktiviteter som eleven har utenom skolen. Videre må jeg vite om det er ønskelig at opplæringen skal gjøres over tid eller så fort som mulig, forteller Ivarsen.
Lager en plan
Når hun vet alt dette, lager hun en plan sammen med den som skal ta førerkortet
– Vi kan hente eleven før skolen, i en fritime eller etter skoletid. Det som er viktig er at vi får all informasjonen som vi trenger og får forklart dem trappetrinnene de skal gjennom, hva som kreves av dem og hva som kan være lurt å tenke på.
Jannicke har vært kontoransvarlig hos Positiv Trafikkskole i åtte år, og hun er opptatt av å se og lytte til personen som skal ta førerkort.
– Det er en fordel at jeg får et inntrykk av hvordan personer er, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte. Når eleven skal øvelseskjøre, er det viktig at kjemien mellom lærer og elev stemmer, for det tar vi også hensyn til.
Vær ute i god tid
– Hvilke utfordringer møter du på?
– Noen har hatt lite øvelseskjøring med far eller mor og er engstelige når de kommer til oss. Da er det ikke hensiktsmessig å starte med kjøring i sentrum. Andre er veldig aktive på fritiden, og da må vi snakke litt om prioriteringer og muligheter for å få dette til. Men vi finner ut av det, sier Ivarsen.
Hun anbefaler alle å være ute i god tid.
– Da blir det mindre stress og totalopplevelsen av trafikkopplæringen blir bedre. All opplæring ordner seg med god planlegging. Og dette er også det viktigste jeg sier til elevene for at de skal unngå fravær.
Teorifilm og elev-app
Det er flere ting som bidrar til å gjøre trafikkopplæringen mer effektiv.
– Elevene bør benytte seg av våre tilbud. Teorifilm er en App som gir dem mulighet til å forberede seg til neste kjøretime og repetere øvelser visuelt. Produktet er kostbart, men gratis for våre elever på bil. Videre skriver kjørelærerne rapporter i en elev-app og per e-post, og dette øker læringsutbyttet betraktelig. I en elev-app kan man også selv foreta online-booking av kjøretimer, og foresatte som ønsker det kan få full kontroll på økonomien og videre plan for opplæringen. Vi anbefaler dessuten at man tar opplæringen med automatgir, fordi det reduserer behovet for timer.
– Vi har lærere som kan kjøre fra syv om morgenen til fem om ettermiddagen uten tillegg. Så ta kontakt tidlig så lager vi en god plan sammen, sier Jannicke Ivarsen.