Aldri før har så mange i Norge kjørt opp med automatgir. Tall fra Norges Trafikkskoleforbund viser at over halvparten velger automatgir.
Positiv Trafikkskole er blant dem som ligger fremst i utviklingen. Allerede i 2022 varslet trafikkskolen på Wergeland at de ville bli hundre prosent elektrisk innen kort tid, og i januar 2023 skjedde det.
– Vi har sluttet å ta inn manuell-elever, og er første trafikkskole i Norge på vår størrelse som har tatt dette steget, sa daglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad i starten av 2023.
Endringen ble en suksess. Nå forklarer Sagen-Hafstad hvorfor trafikkskolen tok dette valget.
– De fleste elever hos oss kjørte automat eller el-bil privat, og så ikke for seg at det ble aktuelt å kjøre manuell bil. Det er en ny tid. Det er ikke lenger et poeng å tilby manuell opplæring for sikkerhetsskyld; argumenter som at man ikke kan leie bil i syden, få jobb eller har råd til bruktbil dersom man kun har opplæring i automat-bil, har stilnet betraktelig, sier han.
Den daglige lederen peker også på at det ble svært høye drifts- og vedlikeholdskostnader å tilby begge deler, da trafikkskolen måtte ha dobbelt opp med biler.
Innovative, forutsigbare og effektive
– Hvordan var reaksjonene da dere tok dette steget?
– Mange i bransjen lurte fælt på hva vi gjorde. Ansatte var også litt bekymret da de fryktet at vi ville miste kunder. Men nå vil ingen tilbake til manuelle biler. Den siste eleven på manuelt gir fullførte i november i 2023. I dag har vi 11 el-biler, og vår trafikkskole tilbyr følgelig kun automatgir.
– Bør ikke en stor aktør som dere tilby begge deler?
– Vi samarbeider tett med en trafikkskole som fortsatt tilbyr manuell, og som høyst sannsynlig vil tilby dette i noen år til. Elever som ønsker eller trenger manuell gir, blir dermed godt ivaretatt av Feste Trafikkskole, som vi samarbeider med både faglig og praktisk.
Sagen-Hafstad kan fortelle at Positiv Trafikkskole har hatt 30 prosent økning med elever i klasse B i 2024.
– Hvordan er det mulig?
– Kundene foretrekker å gå til en som spesialiserer seg på automat og elektriske biler. De opplever at vi er innovative, forutsigbare og effektive. Og det vi ser nå er at kjørelærerne slipper å sjonglere mellom to kjøretøy, det blir mindre stress og lærerne våre er generelt mer fornøyde i arbeidshverdagen, noe som smitter over på elevene.
App gir full oversikt over opplæringen
– Kan du fortelle litt om hva dere tilbyr?
– Vi er opptatt av å ha en åpen og god dialog med elever og foresatte. Vi skal være forutsigbare og ryddige. Derfor får både elev og foresatte en egen app som gir full oversikt over opplæringen. Alt fra bestilling av timer, betaling og nødvendige dokumenter er lett tilgjengelig i denne appen. Både foresatte og elev får melding i app og e-post med rapport etter hver kjøretime. Spesielt foresatte setter pris på å få vite hva de faktisk betaler for, sier Sagen-Hafstad.
Elever og foresatte får også gratis tilgang til Teorifilm.no via egen app.
– Dette er et produkt som vi har eneretten på i Bergen, og som har en verdi på 3000 kroner per bruker. Denne inneholder små filmsnutter av alle øvelser som skal læres før oppkjøring. Dette forenkler den private øvelseskjøringen fordi foresatte slipper å lure på hva eleven lærer om for eksempel rundkjøringer og vikeplikt. Kombinasjonen av disse appene og rapporter etter time gir en effektiv opplæring.
– Hvordan er tilbakemeldingene på dette?
– Både elever og foresatte setter pris på tidsriktig og innovative løsninger. Tiden med elevhefter for opplæring er definitivt forbi.
– Ingen overraskelser
Ove Sagen-Hafstad peker også på at kundene setter pris på hvor oversiktlig alt er på Positiv Trafikkskole.
– Foresatte skal ikke lure på om det kommer noen overraskelser med tanke på hva de skal betale. Vi baker alt inn i opplæringen. Det vil si at våre priser er komplette og inkluderer for eksempel bompenger, sms-varslinger og glattkjøringsgebyr.
– Så alle våre priser inkluderer alt av gebyrer. Dermed slipper vi misforståelser. Unntaket er selve oppkjøringsgebyret, som eleven betaler direkte til Statens vegvesen, sier Sagen-Hafstad.