Far Trond Minde og sønn Joakim Minde deltok på båtførerkurs sammen med resten av familien forrige helg, og ser frem til å ta i bruk båten i sommer.

Båtførerprøven er i havn på en dag

Positiv Trafikkskole holder kurs og eksamen i båtførerprøven og du kan ta båtførersertifikatet i løpet av en dag.

– Mange tror det er kjedelig å være på kurs hos oss, men kurset går så fort at du ikke får tid til å kjede deg! Vi er opptatt av at det også skal være gøy å være på kurs hos oss, forteller kursholder Marius Pedersen.

Båtførerkurset ved Positiv Trafikkskole er et syv timers kurs etterfulgt av en time med eksamen. Dermed trenger man kun sette av en dag for at båtførersertifikatet er i boks.

– Det er så klart rom for noen korte pauser, og vi har en halvtimes lunsjpause med pizza fra Pizza Bakeren, men vi kaster ikke bort tiden! Det er ganske intensivt, men så har vi det også veldig gøy underveis, forklarer Pedersen.

Hadde med hele familien på kurs

– Jeg er storfornøyd med kurset! Vi hadde en positiv og dyktig pedagogisk kursleder som forklarte ting på en veldig ryddig og fin måte, sier Trond Minde.

– Han formidlet ting veldig bra, og han hadde mye kunnskap på området, legger Joakim til.

Trond Minde forklarer at det var viktig for han å ta kurset sammen som en familie.

– Selv om vi er godt voksne, og ikke må ha sertifikatet for å kjøre båt ønsket vi å være solidariske for barna og gjøre det sammen som en familie. Dessuten hadde vi godt av å friske opp. Jeg syns det var veldig positivt at hele familien tok kurset sammen så det anbefales veldig!

Joakim legger til at det var motiverende å ta det sammen med sin stebror.

– Det var fint å ta det sammen med resten av familien, og det var hyggelig og ikke måtte ta det alene. Jeg ble også mer motivert da jeg var kommet halvveis gjennom eksamen og så at min stebror hadde klart det. Da måtte jo jeg også klare det, sier Joakim spøkefullt.

Bruker filmer som viktig forberedelse til eksamen

Kurset tar for seg pensum til båtførerprøven med blant annet temaer som navigasjon, sjømannskap og lover og regler. Man får i tillegg se filmer fra teorifilm.no som tar for seg spesielt viktige emner.

– Deltakerne får tilgang til teorifilm.no, så de kan se fem videoer vi har laget om spesielt viktige emner. Filmene har vi laget for å fremheve det aller viktigste ved båtkjøring hva gjelder liv og helse, og derfor er disse emnene svært viktige å fokusere ekstra på, i tillegg er det ofte dette svært mange sliter med, forklarer Pedersen.

For både Joakim og Trond Minde fungerte filmene som en god forberedelse til selve kurset.

– Kurset var absolutt lett å følge med på! Det var ikke vanskelig i det hele tatt. Han gikk igjennom ting på en veldig grei måte. De hadde også opplyst om at vi skulle forberede oss i forkant, og blant annet se disse filmene, som jeg syns var veldig greit, forteller Trond.

– Jeg syns det var litt vanskelig, men så gikk det veldig fint! Jeg syns filmene var til god hjelp. Det gjorde at jeg skjønte litt mer, og det gjorde det lettere å følge med under selve undervisningen for da visste jeg hva det gikk ut på, skyter Joakim Minde inn.

Vil du anbefale andre å ta kurset?

– Jeg vil absolutt anbefale kurset videre. Noe av det viktigste jeg lærte som jeg kommer til å ta med meg videre er å ha stor respekt for båttrafikken, hvor mye muskler du har på sjøen, og at det å bruke sunn fornuft er det aller viktigste, legger Trond til.

Bestill båtførerprøven her!