Roland Johan Røtne (27) var en av de som tok lappen i voksen alder.

Flere tar “lappen” i voksen alder.

Flere og flere unge utsetter førerkortet. Nedgangen i bilbruk blant yngre har blitt veid opp av økning blant eldre.

Undersøkelsen Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og utvikling blant ungdom viser at stadig flere unge under 25 ikke vil kjøre opp. Men undersøkelsen viser også at mange tar førerkort etterhvert som de blir eldre, spesielt i perioden 26-32 år.

Roland Johan Røtne (27) var en av de som tok lappen i voksen alder. For han er det å ha bodd sentralt hovedgrunnen til at han ikke så behov for lappen, før nå.

- Det og latskap! sier Røtne og smiler. Nå var motivasjonen på topp! Jeg fikk et lite barn. Så da var det liksom nå, nå må jeg bare ta lappen for at det skal kunne fungere.

Det kan være en fordel å ta lappen når man er eldre

For Røtne var en av bekymringene før han skulle ta fatt på kjøretimene at det ville være et stort sprik i alder mellom han og medelever.

- Jeg tenkte at det blir meg og en haug med 18-åringer, for man føler seg en god del eldre. Men det er egentlig ikke noe å tenke på. Det har vært en kjempefin opplevelse, og det har vært veldig tett oppfølging.

Birte Berge Antvedt utsatte også førerkortet, og fikk lappen i vår i en alder av 36. Etter at hun som ung flyttet utenlands for å studere falt behovet for førerkort bort.

- Og når du er student og nyetablert så prioriterer du å bruke pengene på litt andre ting. Så går tiden og man bor sentralt og har buss, bybane og en mann som kjører, så da ble det ikke til før nå.

Antvedt syns det har vært en fordel å vente med å kjøre opp.

- Jeg har jo som passasjer vært mye i trafikken og tenkt at «herlighet dette kaoset her tør ikke jeg å kjøre i!» Men så opplevde jeg at det bare var en fordel å ha litt erfaring som passasjer og myk trafikant. Man leser gjerne trafikkbilde på en litt annen måte enn som veldig ung og uerfaren.

Teorifilmene har vært et viktig verktøy i opplæringen

Både Røtne og Antvedt trekker frem teorifilmene, som Positiv Trafikkskole har produsert, som et viktig hjelpemiddel på veien mot sertifikatet.

- De gav meg at jeg kunne stille veldig forberedt til timene, og at det elementære var på plass. Man visste for eksempel at i dag er det kryss, eller rundkjøring, så har man sett videoen i forkant og man får mentalt forberedt seg så man slipper å bruke tid på det under selve timen, forklarer Røtne.

- Filmene som de har laget hjalp meg veldig.  Det syns jeg var veldig nyttig, absolutt. De brukte jeg mye. Jeg føler det var en veldig grundig opplæring. Det hjelper å få ting visuelt. Ove sa det var lurt å visualisere situasjoner. For eksempel filmen om rundkjøringer så kunne jeg før den timen gå igjennom filmen om rundkjøringer som en påminner for meg selv før jeg satt meg i bilen og skulle gjøre det, sier Antvedt.

Teorifilmene er et verktøy for de som har liten tid til å øvelseskjøre privat. Positiv Trafikkskole har utviklet undervisningsfilmer gjennom mange år og dekker hele pensum. Nå er alle filmene tilgjengelig for alle i hele landet på nettsiden: www.teorifilm.no.

- Trenden er at færre tar førerkort.

Faglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad, forteller at de også har merket en endring i alder på personer som ønsker å ta førerkortet. Trenden er at færre tar førerkort og at folk utsetter det til de blir eldre, ihvertfall i storbyene.

- Det er mange grunner til det. Det er lettere å komme seg frem. Det er ikke blitt dyrere, men det er kostbart og mye penger for noen å bruke midt i etableringsfasen og studentlivet. Jeg personlig har ikke noe imot det. Folk er ofte mer reflektert, de har bedre tid og er mer motivert i mange tilfeller. Det er ihvertfall veldig sjeldent at vi opplever at det å kjøre med voksne er utfordrende.

Er det mulig å ta førerkort uten å øvelseskjøre?

- Ja det er fullt mulig. Vi har masse elever som av ulike grunner ikke har mulighet til å øvelseskjøre.Både unge og voksne.Det krever litt mer tid, men hvis de aktivt bruker visuell opplæring og jobber med filmene privat, er det etter min erfaring og det viser også forskning at det helt klart kan være et godt alternativ til privat øvelseskjøring. Det vil ikke bli dobbelt så dyrt heller.

Sagen-Haftstad forteller at dersom man er bekymret for at det vil ta lang tid kan man ta førerkort på automatgir da det normalt sett vil gjøre prosessen enklere og noe rimeligere.

- Det har vi sett et økende behov for så fra desember tilbyr vi også kjøring med automatgir. Når vi får inn en elev på rundt 35 så setter vi de også opp på en av de mer erfarne, voksne lærerne vi har.  Vi prøver å tenke på hvilken lærer som vil komme godt overens med elev når vi setter opp timer.

Bli elev: https://www.positiv-trafikkskole.no/bli-elev/

Positiv Trafikkskole

Vår skole i Bergen er størst på kurs og best på beliggenhet. Vi henter ved skole, hjem og arbeidsplass etter avtale.

Vi kan tilby deg føreropplæring på bil, tilhenger og moped.

Positiv Trafikkskole holder også kurs og eksamen i båtførerprøven.

Våre bilelever får gratis tilgang til vår unike elevside, samt gratis tilgang til Teorifilm.no så lenge man er aktiv elev.

Teorifilm.no, som er utviklet av Positiv Trafikkskole, inneholder filmer og teoritester av alle øvelsene du skal lære. Dette medfører effektiv opplæring og mer kvalitet på den private øvelseskjøringen.

Bli elev!

Har du spørsmål, eller ønsker å starte som elev hos oss?

Ring 469 78 888, chat med oss eller benytt skjemaet under, så ringer vi deg.